Hoe bouw je een imperium op basis van integriteit en vertrouwen?

February 20, 2018

 

 

Als jij een imperium aan het bouwen bent als ondernemer wil jij je product of dienst aan de man brengen. Liefst veel! It’s as simple as that!

 

Is het echt zo simpel? Ken jij de uitspraak: "Vertrouwen en enthousiasme zijn de grootste orderproducenten in elke economie." van O.B. Smith?

 

Integriteit kan gezien worden als dat wat je zegt dat je gaat doen ook daadwerkelijk doet. We zijn genegen meer te vertrouwen op mensen die integer zijn en congruent zijn in hun boodschap. Dat is mijns inziens dus ook wenselijk voor het beeld en het gevoel wat jouw (potentiele) klanten over jouw of jouw bedrijf hebben.

 

Jouw product of dienst moet namelijk waarde leveren voor jouw (potentiele) klant. Het moet de uitdaging of het probleem van jouw klant oplossen. Het moet jouw ‘pijn’ wegnemen. Hoe weet jouw klant zeker dat jij de beste partij bent? Hoe zorg je ervoor dat jouw klant voor jou kiest en niet voor je concurrent?

 

Het boek “Klanten Overtuigen” van Henk de Jager biedt een mooi uitgangspunt als het gaat over waar zakelijke beslissers naar op zoek zijn. Hij stelt het volgende:

 

Er zijn meestal drie hoofdcriteria, die (onbewust) een rol spelen bij de beeldvorming over het aanbod van leveranciers.

 

  1. Krijgen we wat we nodig hebben? Wordt ons probleem opgelost? Werkt de voorgestelde oplossing voor ons probleem?

  2. Kan deze aanbieder waarmaken wat hij belooft? Hebben ze de expertise (kennis en ervaring) en de middelen om op tijd en binnen budget resultaten te bereiken?

  3. Krijgen we genoeg waarde voor ons geld?

 

Kijk eens naar een willekeurige website of een offerte van een bedrijf. Kijk eens op je eigen offerte of website. In 9 van de 10 gevallen kun je in subjectieve termen lezen wat men jou als klant kan bieden (effectievere communicatie, duurzame oplossingen, optimale resultaten, etc.). Maar in hoeverre is dit specifiek op jou of jouw klant van toepassing, concreet (genoeg) en overtuigend (genoeg)? Draagt deze subjectiviteit bij aan jouw integriteit?

 

Is het werkelijk zo dat een klanttevredenheidsscore van een 9,2 een (potentiele) klant over de streep trekt? Lost het ICT-systeem van leverancier X, wat de functionaliteiten bezit waar je naar op zoek bent, ook daadwerkelijk jouw ‘pijn’ op? Levert deze investering mij echt op wat er gezegd wordt? Wat is de kans dat die kritische planning van die verbouwing ook behaald wordt? Kijk eens in de spiegel. Zet jezelf eens in de rol van koper.

 

Mijn ervaring is dat

  1. Bedrijven moeite hebben om uit het subjectieve te komen in hun communicatie naar buiten toe en in hun proposities;

  2. Niet 100% helder hebben wat de echte klantvraag is en wat de vraag achter de vraag is;

  3. Hierdoor moeite hebben om écht concreet te worden in hun propositie;

  4. Dat, als gevolg daarvan, de doorlooptijd van offertes en proposities vaak (te) lang is en;

  5. Ze geen systeem of methodiek hebben om de effectmeting van hun dienstverlening inzichtelijk te krijgen en te houden. 

Het duurt dus simpelweg langer om je klant te overtuigen van je propositie. Dat kost tijd en geld. 

 

Kun jij als ondernemer niet direct onderscheid maken in je propositie, je communicatie of website, dan speelt prijs de doorslaggevende factor. Niet wenselijk, want dat gaat ten koste van je marge. En je imperium.

 

Hoe moeilijk is het om jouw klantwaarde, USP’s, toegevoegde waarde, onderscheidend vermogen, etc., écht MEETBAAR en integer te maken?

 

Nou, niet!

 

De methodiek is simpel en eenvoudig. De implementatie kost wat meer moeite, maar is zeer goed toe te passen. En het goede nieuws is dat je niet per se je klanten nodig hebt om dit inzichtelijk te krijgen. Jouw klanten zitten namelijk ook niet wekelijks te wachten op een klanttevredenheidsonderzoek.

 

Wil jij de proef op de som nemen?

 

Kijk eens op onze website (www.bcmx.nl), vul je naam en je website in en ontvang binnen 24 uur een persoonlijk advies met tips, tricks en aanbevelingen om jouw propositie, je communicatie of website écht concreet en integer te maken voor jouw (potentiele) klanten.

 

Ervaar hoe makkelijk het is om bouwstenen toe te voegen aan je imperium!

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recente berichten
Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square